Benarlah rezeki itu milik Allah swt. Jangan berputus asa.

TERDAPAT satu cerita yang direkodkan dalam Sahih Muslim

Benarlah rezeki itu milik Allah swt. Jangan berputus asa.
Jadikan Allah sebagai sandaran


“Seorang lelaki berjalan di tengah-tengah padang pasir. Tiba-tiba kedengaran satu suara bergema dalam celahan awan di langit. “Siramilah dikau (wahai hujan) ke atas kebun si fulan.”

Lelaki itu terkejut kehairanan. Apakah dia bermimpi atau berilusi. Namun matanya tetap memerhati pergerakan awan ke mana arahnya pergi.

Lantas awan tersebut menurunkan hujan ke atas kawasan berbatu hitam. Seakan-akan sebuah empangan air hujan memenuhi kawasan tersebut. Lalu daripada empangan tersebut air mulai mengalir membentuk sebuah saliran hinggalah sampai ke sebuah kebun. Di dalamnya kelihatan seorang pekebun yang sedang membuat alur dengan cangkulnya agar air sampai memenuhi petak-petak tanamannya.

“Wahai hamba Allah, siapakah namamu?” Tanya lelaki itu kepada pekebun.

“Namaku si Fulan,” Jawab pekebun itu dengan nama yang didengari dari langit.

“Mengapakah tuan hamba bertanya tentang namaku?” Tanya pekebun itu kembali.

“Sesungguhnya aku mendengar satu suara di celahan awan. Suara itu mengarahkan agar awan membawa hujan untuk dicurahkan airnya ke kebunmu. Apakah amalanmu wahai saudara?”

“Jika itulah sebagaimana yang dikatakan olehmu maka akan aku ceritakan (amalanku). Aku melihat kepada hasil kebunku ini lalu aku sedekahkan sepertiganya. Sepertiga aku mengambilnya untuk dinikmati oleh diriku dan keluargaku. Sepertiga lagi hasilnya aku laburkan semula untuk tanamanku yang baru.”

Benarlah rezeki itu milik Allah swt. Jangan berputus asa.

Comments

Popular posts from this blog

KENALI 7 TANDA REZEKI KITA DIBERKATI ALLAH SWT

Inilah Blik Seminar di Sabah untuk disewa

Wah Terbaiklah Bilik Seminar Di Kota Kinabalu ni!